Publié le 22-03-2020 à 18:09h
par Fernand Vogels
Cartoons kijken met de kinderen
In tijden waar we allemaal verplicht in ons kot moeten blijven brengen we cartoons aan huis.
Onder de noemer #museumathome zorgen we voor een doe-activiteit voor alle kinderen van de lagere school.
Kijk goed en vind de antwoorden op onze vragen
Bekijk de cartoons op bijgevoegde pdf en los de vraagjes op. Sta ook eens stil bij de tekeningen, wat zou de cartoonist eigenlijk bedoelen?
Verzin zelf een tekst bij de cartoons
Pierre Ballouhey tekent vaak cartoons met varkens. We hebben echter zijn tekst gewist. Verzin jij een toepasselijke tekst?
Ajouter un commentaire
Vos commentaires
Il y a 0 commentaires
Publié le 15-03-2020 à 18:45h
par Fernand Vogels
Children and Art during the lockdown
Kinderen en kunst tijdens de lockdown
door Sebastien Carmois
Nu we de komende weken als ouders de leerkrachten actief ondersteunen in het thuislere, planningen helpen opstellen en gemeenschappelijke gezinspauzes inlassen is het misschien wel ook een moment om kunsteducatieve momenten in te plannen.
We gingen voor jullie op zoek naar wat nu het effect van kunst in het algemeen en dus ook van cartoons is op kinderen en wat het hen kan bijbrengen.
Iedereen die kinderen heeft weet dat kinderen een sterke drang hebben hun omgeving te verkennen, vooral een ‘nieuwe’ omgeving prikkelt de nieuwsgierigheid. Dit is een natuurlijke drang dat elk kind in zich heeft en dit betekent dus ook dat als een kind in een museum gedropt wordt er geen afkeer of negatief waardeoordeel zal geuit worden. Het kind is oprecht nieuwsgierig, op voorwaarde dat u als ouder uw kind tenminste nog niet geconditioneerd hebt om kunst af te wijzen.
Een museumbezoek biedt het kind een kans om een ontmoeting aan te gaan. Een confrontatie met iets nieuw, iets anders, iets onbekend dat de fantasie prikkelt en het kind stimuleert op verschillende niveaus. Je denkt nu waarschijnlijk, ok maar ik kan wel niet met mijn kind naar het museum. Héél wat musea bieden ook online gallerijen aan, kijk maar eens op deze website, waardoor kinderen in aanraking komen met een virtueel museum.
Op een eerste niveau zal het kind in deze ontmoeting een nieuwe ervaring hebben. Een ervaring die moet verwerkt worden door verschillende zintuigen. Het is echt van ondergeschikt belang of je kind de cartoons of andere kunstwerken snapt zoals wij dit als volwassene begrijpen of de kunstenaar het bedoeld heeft. Het brein gaat automatisch en onbewust deze ervaring verwerken en het een plaats geven. De kans om te ontdekken en te ervaren kan niet onderschat worden, ook al is het preciese effect moeilijk te meten. Zolang de kunst passend is, niets schokkend dus, zal het enkel leiden tot meer verbindingen in het brein, en leert het kind dus.
Op een dieper niveau kan het de sociale en emotionele regulatie van het kind verbeteren. Onderzoek bevestigt dit ook. Het ervaren van een emotie via het beeld is iets waar iedereen dagelijks en continu mee wordt geconfronteerd. Het zien van een bepaald object roept een emotie op, zoals bijvoorbeeld het zien van een lekker bord eten je blij kan maken en je zelfs kan doen saliveren zoals Pavlov zijn hond.
Wat van belang is, ook voor volwassenen trouwens, is het kleven van woorden op deze ervaring om deze beheersbaar, behapbaar te maken.
Het is dan ook belangrijk om kinderen te bevragen over wat ze zien. Zo help je hen woorden te plakken op de ervaring of emotie die ze op dat moment ervaren en dit doet de angst voor nieuwe, ongekende ervaringen afnemen. Dit proces helpt dus niet alleen de emotionele maar ook de sociale en cognitieve ontwikkeling van het kind. Het kijken naar kunst stimuleert dus de ontwikkeling en net daar ligt de kracht van kunst.
Dus aan alle leerkrachten en ouders bouw in de komende weken zeker ook voldoende 'kunstkijk'-uurtjes in via Smartschool, Kweetet of andere platformen, surf naar de cartoons op deze website of haal er een kunst- of cartoonboek bij om de schermtijd te beperken.
Volgende week plaatsen we enkele concrete oefeningen online voor kinderen uit de lagere school.
Ajouter un commentaire
Vos commentaires
Il y a 0 commentaires
Publié le 01-03-2020 à 16:35h
par Fernand Vogels
Quiritculum
Gisteren ging in Boechout de cartoontentoonstelling 'Quiritculum' met werk van Tienenaar Quirit of Jean-Marie Mathues in première.
ECC-teamlid en redacteur van Scherper, Dominique Termote, had de eer om Quirit aan het publiek voor te stellen.
Een doosje van het bekende smeerkaasmerk ' La Vache Qui Rit' werd als didactisch materiaal bovengehaald en blijkt dat het ganse leven en werk van de cartoonist in dit ene doosje vervat zit.
Wat te zeggen van de Rood aangelopen koe, verwijzend naar Quirit zijn beginperiode bij het roemruchte Satirische tijdschrift De Zwijger. Het scherpe weekblad van Johan Anthierens, waar ook bv. GAL en ZAK voor tekenden.
De wulpsheid van de koe verwijst dan weer naar de seksueel getinte cartoons die Quirit toegang verschaften tot de mannenbladen als P-magazine of was het eerder tekenen naar de wens van de broodheer? Een goed excuus alvast om vuile prentjes te maken.
De hoge nutriscore van het kaasje komt door de bewaringsmiddelen en geef toe ook Quirit is goed geconserveerd. Af en toe een glaasje helpt daar blijkbaar bij.
Wat kan je nog meer zeggen: de lachende koe en de cartoonist ze hebben meer met elkaar gemeen dan enkel de naam.
Tussendoor werden we vergast op stemmige Boechoutse folkmuziek over poezen, facelifts en paarden. Als publiek mochten we participeren en het gehinnik van Jezebel bleef me de ganse nacht achtervolgen.
De collega's van IHA zorgden bovendien opnieuw voor heerlijke hapjes en zo werd het een gezellige avond in Boechout.
De tentoonstelling loopt tot en met zondag 22 maart 2020 en is toegankelijk tijdens de activiteiten in Theater Vooruit in Boechout, St.-Bavoplein 17. De tentoonstelling is speciaal open op zondag 22 maart 2020 tussen 13 en 17 u. meer info over Quirit
Ajouter un commentaire
Vos commentaires
Il y a 0 commentaires