Logo Facebook Logo Twitter Logo Pinterest Logo Tripadvisor Logo Instagram
Homepage nl | fr | en

Voorbije tentoonstellingen - Max Tilgenkamp

Delen op Twitter
Delen op Facebook
Delen via mail

Terug

Van 29 september tot 23 december 2019

Max Tilgenkamp (pseudoniem Stripmax) is een Belgische illustrator, perscartoonist en stripauteur. Hij werd geboren op 26 augustus 1978 in Brussel. Hij publiceert o.m. in Le Soir, Metro, Trends Tendance, Moustique, Le Vif l’Express, Psikopat, Action Laïque, La ligue des Droits de l’Homme,

 

Na zijn middelbare schooltijd waar hij de klassieke talen volgde, behaalde hij aan Sint-Lucas in Brussel een bachelor in striptekenen (1998-2001). Na een korte tussenstop op Erg-Bruxelles waar hij grafische vormgeving volgde, ging hij aan de slag in een reclamebureau waar hij instond voor de illustraties en flashanimatie.

 

In 2005 gaat hij dan voltijds als zelfstandig perscartoonist en stripauteur werken. Hij maakt deel uit van verschillende agentschappen voor zelfstandige striptekenaars, grafici en musici (Plin tub', Foton, Home records...) en ontwerpt héél wat concert- en evenementsaffiches en CD- en DVD-hoesjes. Daarnaast maakt hij strips voor Fanzines (Lapsus, detruitu, …).

 

In 2006 volgt zijn eerste publicatie in de krant Le Soir, waar hij nu nog regelmatig Pierre Kroll vervangt. Een jaar later volgt zijn eerste publicatie in het Franse tijdschrift Psikopat en in Metro, waar hij tot op vandaag instaat voor een wekelijkse politieke strip. Sinds 2009 is hij huistekenaar voor de Franstalige ‘Ligue des Droits de l’homme’ waar hij instaat voor de illustraties van het driemaandelijkse tijdschrift. In 2015 en 2016 maakt hij paginagrote illustraties voor Trends Tendance. In 2016 treedt hij toe tot de groep cartoonisten ‘The Cartoonist’. Naast zijn werk als perscartoonist blijft Max als zelfstandig graficus aan de slag en ontwerpt hij boekcovers, affiches en logo’s.

 

Max Tilgenkamp’s werk wordt gekenmerkt door héél wat verschillende invloeden. Hij haalt zijn inspiratie uit de film, literatuur, strips, de kunstfilosofie, de popcultuur en de TV, waaraan hij ziekelijk verslaafd is. Zijn perscartoons en strips refereren dan weer vooral naar de Anglo-Saksische wereld omdat de nadruk daar vooral op de opinie, meer dan op de humor ligt. Hoewel hij ook wel van de bijtende humor van Charlie Hebdo of Hara-kiri houdt.

 

Als grote fan, lezer en verzamelaar van strips als Max l’explorateur, B.C., Cul de Sac, Peanuts, Hagar Dunor, Mafalda, … probeert hij in zijn eigen werk diezelfde éénvoud en zo typische doelgerichtheid te leggen. Waarbij hij niet vies is van een vleugje absurde humor, zoals die van Roland Topor, Monty Python of Benny Hill. Maar ook het huidige politieke klimaat lijkt wel een opbod van absurditeit en nonsens, vooral hier in België met zijn Kafkaiaanse instellingen.

 

Zijn eerder gepolijste techniek kenmerkt zich vooral door een combinatie van fotografie, computertekeningen en handgemaakte tekeningen die via Photoshop worden samengevoegd. Deze arbeidsintensieve en tijdrovende manier van werken is atypisch voor de traditionele perscartoon, waar het belangrijk is om zeer snel op de actualiteit in te kunnen spelen. Het is dan ook net die stijl die zijn werk zo uniek maakt.

 

www.stripmax.com

 

De tentoonstelling is te bezichtigen in het Europees Cartoon Centrum van 29 september tot 22 december 2019, elke zondag tussen 10-12 en 14-17u. Voor groepen vanaf 10 personen ook op andere dagen mits afspraak.