Gepubliceerd op 09-04-2023 om 08:51u
door Fernand Vogels
The results of the 24th Euro-kartoenale
The Iranian cartoonist Shahrokh Heidari Sorjani did win the 24th Euro-kartoenale Kruishoutem 'The Future of Mobility: On the Road to Cartopia'.
The international jury, headed by Marilena Nardi, selected Sorjani's work from 1776 cartoons by 543 cartoonists from 83 countries around the world. The second prize went to Javad Takjoo (also from Iran!) and third place to Luka Lagator from Montenegro.
Alessandro Gatto (Italy) received the prize for the best entry from the European Union for the second time in a row and the best Belgian entry came from Stefaan Provijn.
The prize of the European Cartoon Center was for Muzafar Yulchiboev from Uzbekistan.
There were also honourable mentions for Jamal Rahmati from Iran and Pieter Lefevere from Kruisem.
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel:
Gepubliceerd op 22-12-2020 om 16:38u
door Fernand Vogels
Huiscartoonist 2020: Erwin Vanmol
Met zijn zelf gebrouwen bier was het niet moeilijk om de harten van de bestuursleden en het dankzij corona uitgedunde volk die onze recepties trouw zijn, te veroveren. Eigenlijk was dit niet meer nodig, want eens je als onze huiscartoonist kan optreden, dan heb je dat al gedaan. Hij tekent voor verscheidene bladen en magazines en hij heeft een specifieke stijl die u ongetwijfeld al eens ergens bent tegengekomen. Ik stelde hem enkele vragen…
Naast cartoons maken heb je nog verschillende hobby’s, zoals het brouwen van bier, dat ons trouwens heel goed gesmaakt heeft. Hoe verhoudt jouw tekenwerk zich tot die verschillende andere activiteiten?
Cartoons tekenen blijft mijn hoofdinkomen. Sowieso. Al dien ik toe te geven dat een deadline een noodzakelijk gegeven is voor mij. Ik moet hem bijna kunnen ruiken. Voor de cartoon op zich heb ik een uur of twee nodig, afhankelijk van de hoeveelheid details. Het brouwen van bier is voor mij een uitlaatklep, een andere manier om creatief bezig te zijn, zoals koken dat bijvoorbeeld ook kan zijn.
Is een pandemie zoals deze nu een gouden ei voor cartoonisten of net niet omdat iedereen over hetzelfde tekent en dit gedurende een relatief, lange tijd?
Het is inderdaad een tweesnijdend zwaard. Het is een feit dat iedereen over hetzelfde tekent en je dus riskeert dezelfde mop te gebruiken. Woordspelingen moet je bijvoorbeeld al lang niet meer gebruiken. Die zijn al allemaal de revue gepasseerd. Anderzijds is het wel uitzonderlijk dat iedereen mee is in jouw verhaal en dat voor een lange tijd. Niet iedereen volgt de politiek of de koers, maar iedereen volgt wel het covid-verhaal.
Is er voor jou veel veranderd in die 20 jaar dat je ons verblijdt met je cartoons?
Als je over 20 jaar niet bent veranderd, dan heb je toch maar mooi je tijd verprutst. Wat me vooral opvalt is dat er veel minder kan dan vroeger. Zo ben ik onlangs een week van Facebook geflikkerd omdat ik zogezegd aan ‘haatspraak’ deed. Ik maakte een cartoon rond Zwarte Piet waarbij ik het logo van bol.com veranderd heb in bol.af. Wat vroeger gewoon bestempeld werd als een flauwe mop is nu haatspraak geworden. Een beetje terugkeren in de tijd mag, maar al die politieke correctheid gaat me toch te ver.
Ik las dat het mede door een ongeval was dat je cartoons bent beginnen maken. Hoe keek je vroeger naar het medium?
Het was inderdaad door een schouderprobleem dat ik me verder verdiepte in de cartoonwereld. Maar zelfs al in het leger tekende ik cartoons voor ‘het gazetteke’, maar dat was geen constante. Het was meer een beetje onnozel doen. Zo ging het ook op de academie. Daar was ik ook meer flauwe moppen aan het vertellen dan dat ik aan het schilderen was. Het was toen nog niet voor de hand liggend en toch lag het ergens wel voor de hand.
Is het belangrijk voor jou om maatschappijkritisch te zijn en een boodschap te verspreiden of is het meer iets dat je voor jezelf doet?
Als perscartoonist teken ik ontegensprekelijk over de maatschappij, maar een kritiek gaan uiten hoeft daarbij niet per se. Neem bijvoorbeeld de cartoons die ik vroeger maakt voor de Ché (voormalig Nederlandstalig Belgisch tijdschrift). Dat waren gewoon vunzige moppen, meer niet. Wat wel waar is, is dat ik af en toe wel iets kwijt wil. Wat het lymfesysteem doet voor ons lichaam, doet humor voor de maatschappij. Humor gaat al het vuil en de miserie van de maatschappij kanaliseren. De lach is het geweldloze verzet van de machtelozen en de onderste lagen van de maatschappij hebben dat gewoon nodig om af en toe eens ‘te kakken’ op de lagen erboven. Zonder humor zouden we weer in groten getale onze hooivorken uithalen, dus ik ben ervan overtuigd dat er iets therapeutisch aan vast hangt. Nu is dit voor mij in bier en cartoons. Wat mijn kinderen heel blij maakt, want dit maakt me tot beste Belg en papa. Toen ze klein waren maakte ik mijn eigen chocolade. Je kan je het genot voorstellen. Toen ze ouder werden begon ik meer te tekenen en vonden ze dat dan heel leuk. Nu ik bier brouw is het plaatje compleet!
Sebastien Carmois
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel:
Gepubliceerd op 29-11-2020 om 11:17u
door Fernand Vogels
Middeleeuwse Joligheid
This article is only available in Dutch. Jan Oplinus from the ECC Cartoonbooks Club did some research about The Middle Ages in cartoonbooks.
Rare jongens, die Middeleeuwers.
Op de de één of andere manier hebben de Middeleeuwen me altijd aangesproken. Ik herinner me dat ik vele jaren terug de boekenreeks (1977-1983) Wat ‘n Leven van wijlen Roger Linskens verslonden heb. In deze heel toegankelijke reeks kwam het dagelijks leven van toen tot leven. Wat bleek? Zo gek waren ze in die tijd nog niet en verkeersproblemen en generatiekloven waren de Middeleeuwers niet onbekend. Alleen van cartoons had men nog nooit gehoord. Het is dan ook niet raar dat ik, o toppunt van Middeleeuwse Joligheid, Monty Python and the Holy Grail (1975) de grappigste film aller tijden vind.
Recent ontdekte ik de Facebook groep Medieval Jollity: “a fun group for those who love all kinds of medieval humour. With emphasis on the fun!”. De groep is een bonte verzameling van memes, grappen, quotes en cartoons. Zo nu en dan post ik daar een cartoon. Kwestie van de wereld kennis te laten maken met cartoonisten die wel eens een Middeleeuwse grap pleegden in één of ander cartoonboek. Pat Mallet (1941-2012) maakte er verschillende in “… und die kleinen grünen Männchenn waren doch dabei. Die Geschichte unseres Planeten” (1979). Deze knotsgekke apocriefe wereldgeschiedenis in cartoonvorm mag er wezen.
Bij de Middeleeuwen horen ook monniken. Hugh Burnett (1924-211) verwierf in Engeland naam en faam met zijn cartoonbundels over monniken getiteld "Top Sacred" (1960), "Sacred and Confidential" (1961), "Beware of the Abbott" en “Nothing Sacred” (1962). In 1963 verscheen bij De Arbeiderspers een compilatie als Nederlandse pocket onder de naam “Monnikenwerk”. Het gaat grotendeels wel om cartoons met een onderschrift, niettemin met een portie “jollity”.
In “ Clin d’Oeil - Les meilleurs gags ” (Edit.Lombard, 1989), een compilatie uit de schitterende cartoonreeks van tekenaar Serge Ernst vind ik 2 schitterende monniken cartoons. De meeste cartoons verschenen eerder in het stripblad Kuifje. Deze uitgave werd voorafgegaan door 8 Clin d’Oeil cartoonboeken. Een aanrader en vooral heel grappig.
Laten we ook de Middeleeuwse heksen niet vergeten. In “Les Sorcières bêtes et Méchants” (Bagheera, 2000) van Patrick Larme kunnen we genieten van schitterende macabere en bloederige humor. Het is één van mijn favoriete stop-comics. De grappen bestaan telkens uit 3 plaatjes voorafgegaan door een citaat met bijhorende tekening.
Uit de “oude doos” kan ik Das Schlachtross van Paul Flora aanbevelen. (Diogenes Verlag, 1957) - Ein Buch von Kriegern. Vooral de Middeleeuwse ridders te paard in dit boekje zijn in een unieke stijl getekend.
Lekker absurd is ook “Lasst hupen aus alter Zeit - Die Geschichte des Automobils von der Steinzeit bis Henry Ford I - nach Ausgrabungen von H.U. STEGER” (Diogenis Verlag, 1955). Wie eens Middeleeuwse automobielen wil zien, moet zeker dit boekje ter hand nemen. O ja, of ook de Babyloniërs, Egyptenaren, Grieken, Romeinen en Ivan de Verschrikkelijke een rijbewijs hadden komen we niet te weten, wel dat ze over gemotoriseerd vervoer beschikten. Althans volgens Hans Ulrich Steger (1923-2016).
Ik denk bij deze ook aan de cartoon van de geharnaste ridder die zelfmoord probeert te plegen. Getekend door Claude Serre (1938-1998) in Savoir Vivre (Glénat, 1981-1998). Het thema van de cartoons in dit boekje is, in tegenstelling tot wat de titel laat vermoeden is de dood.
En dan zijn er nog de vele Viking cartoons. Ik herinner me een hele leuke van die viking met ingebouwde telefoon in zijn helm.
Om af te ronden leer ik u nog een mooi Engels woord waarmee ik kennismaakte in de groep: trebuchet. Spreek uit op zijn Frans.
Dat is zo’n grote Middeleeuwse katapult waarmee men vestingen met stenen en ander tuig bestookte. Handige Harries onder u mogen er gerust eentje nabouwen om zo de stroogstoppels in deze wereld met ladingen cartoons te bestoken...
Jan Oplinus
ECC Cartoonbooks Club
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel:
Gepubliceerd op 21-06-2020 om 12:10u
door Fernand Vogels
FSM
Wat een lockdown toch allemaal doet met een mens. Op een dag dacht ik plots aan een Spaghetti Monster, een term die ik ooit vaag moet opgevangen hebben. Sommigen zouden het een openbaring of roeping van de profeet noemen. Ergens in mijn onderbewustzijn zal iets me herinnerd hebben aan een artikel over mensen die met een vergiet op hun hoofd op hun identiteitskaart wilden prijken. Blijkt dat dit adepten zijn van The Church of The Flying Spaghetti Monster (FSM) of in het Nederlands De Kerk van het Vliegende Spaghetti Monster. Leergierig als ik ben verdiepte ik me even in dit religieuze onderwerp.
Het resultaat is dat ik waarlijk een fan ben geworden van het FSM en misschien word ik wel een echte “pastafarian”. Een pastafarJan, zeg maar. Waarom? Wel, als cartoonliefhebber kan ik niets anders dan vaststellen dat het pastafarianisme grote gelijkenissen vertoont met wat we over cartoons kunnen vertellen. Humor, parodie, satire, ingaan tegen bestaande opvattingen, creativiteit en originaliteit… ik vind dit allemaal terug in het Gospel of The FSM, geschreven door de Amerikaanse grondlegger van FSM Bobby Henderson. Henderson wou protesteren tegen het onderwijzen van intelligent design en creationisme in de staat Kansas. Zo creëerde hij in 2005 een eigen godsdienst, waarvan onderstaande geloofsartikelen best te pruimen zijn. Geniet mee:
“Het enige dogma is de afwijzing van iedere vorm van dogmatisme.”
“Niet tevreden, God terug garantie! We nodigen iedereen uit om het pastafarianisme voor 30 dagen uit te proberen. Voel je je niet liefdevol geraakt door zijn Noedelige Aanhangsels? Dan veronderstellen wij dat je vorige God je waarschijnlijk terugneemt.”
“Wie zich aan de Liever-nieten houdt, kan na zijn of haar dood in de Hemel komen. In de hemel kun je biervulkanen en een stripperfabriek vinden. In de hel trouwens ook, maar daar is het bier lauw en hebben alle strippers een geslachtsziekte.”
“Elkeen is vrij van religieuze plichten of beperkingen.”
“De 8 liever-nieten worden ten zeerste aangeraden, maar zijn volledig optioneel.”
“Pastafarianisme staat voor respect, verdraagzaamheid, gelijkheid tussen mannen en vrouwen en de oproep om je hersenen te gebruiken en zelf verantwoording af te leggen voor je daden.”
Het uitverkoren kostuum van de volgelingen is een piratenpak en het vergiet is een religieus hoofddeksel.
De Liever-nieten verwijzen naar de 10 tabletten met geloofsartikelen die piratenkapitein Mosey van het FSM ontving. Spijtig genoeg struikelde Mosey, en zijn er maar 8 over gebleven. Niet voor niets werd het Gospel genomineerd voor een prijs in de categorie humoristische boeken. Googel FSM en wie weet word je ook fan.
Dat alles brengt me naadloos bij enkele cartoonboeken over de schepping en kerkelijke humor. Een uitzondering is de bijbel van Kamagurka, “The Holy Kama”, de bijna 900 pagina’s tellende verzameling schitterende Kamagurka cartoons uit alweer 2011. Ik koos dit boek omwille van de mooie vormgeving en uiterlijke gelijkenis met The Gospel of the FSM.
Als we het over scheppingscartoons hebben, dan kunnen we niet zonder Jean Effel (1908-1982, geboren als François Lejeune). Bij zijn beroemdste werk horen zeker de 5 boeken in de reeks “La création du Monde”, gestart in 1945, met God en Adam en Eva in de hoofdrol. Het boek “La vie amoureuse d’Adam et Eve” uit 1981 bevat een compilatie van deze cartoons. Jaren geleden kon ik op de rommelmarkt zelfs een Slowaakse versie op de kop tikken getiteld “Laska Adama a Evy” uit 1968. “De Liefde van Adam en Eva” laat Google Translate weten.
Klaus Göschl publiceerde in 1980 “ADAM Cartoons” (Omnibus Verlag). Speciale humor en mooie pentekeningen. “Klaus Göschls Adam ist Unendlichkeit in der Urzelle. Dieser Adam - das sind wir.”
In “Kerkelijke Humor” (Mondria 1982) steekt Brian Bagnall de draak met, jawel de kerk en priesters. En voor wie een met cartoons geïllustreerd overzicht wil hebben van het Christendom, raad ik “God in Cartoons” aan, geschreven door Mark Bryant. (Highland Books, 1997).
Veel kijkplezier.
RAmen.
Jan Oplinus
ECC Cartoonbooks Club
Meer weten?
http://fsmbelgium.be/web/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster
https://historiek.net/pastafari-vliegende-spaghettimonster/81953/
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel:
Gepubliceerd op 12-04-2020 om 11:56u
door Fernand Vogels
ECC Cartoonbooks Club: Shadowology by Jan Oplinus
When I visited our local library, it was by coincidence that my eye fell on a black book cover.
I discovered SHADOWOLOGY, The shady shadow art of Vincent Bal. A tribute to the imagination. (Lannoo, 2017, 160 p.). Vincent Bal is a belgian filmmaker.
The combinations of photo, drawings and shadows are very funny and well found. The creatures and drawings in the book are a kind of creative form of cartoons to me.
This is a book cartoon lovers will like and it fits well in a cartoon book collection.
Learn all about it in this You Tube Clip
Talking about shadows, I would also recommend the cartoon book Hersenschim (Albino, 1983, 38 p.) by the Belgian cartoonist Luc Descheemaeker (O-SEKOER). It’s quite difficult to find a copy of this book and I’m glad I have it in my collection.
You find a full scan of the book on Luc’s blog.
Another cartoon book with shadows in the picture, is Humour des Seychelles by Peter Lalande (Des Bulles Dan L’Ocean, 2011, 56 p.). Not far as good as Hersenschim, but worth mentioning.
Learn more:
Vincent Bal
https://www.vincentbal.com/
Shadowology clips on YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=JJorVdIGvx0
https://www.youtube.com/watch?v=TiW3QuuzDrY
https://www.youtube.com/watch?v=O2uX6Z0OAbY
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel:
Gepubliceerd op 22-03-2020 om 18:09u
door Fernand Vogels
Cartoons kijken met de kinderen
In tijden waar we allemaal verplicht in ons kot moeten blijven brengen we cartoons aan huis.
Onder de noemer #museumathome zorgen we voor een doe-activiteit voor alle kinderen van de lagere school.
Kijk goed en vind de antwoorden op onze vragen
Bekijk de cartoons op bijgevoegde pdf en los de vraagjes op. Sta ook eens stil bij de tekeningen, wat zou de cartoonist eigenlijk bedoelen?
Verzin zelf een tekst bij de cartoons
Pierre Ballouhey tekent vaak cartoons met varkens. We hebben echter zijn tekst gewist. Verzin jij een toepasselijke tekst?
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel:
Gepubliceerd op 15-03-2020 om 18:45u
door Fernand Vogels
Children and Art during the lockdown
Kinderen en kunst tijdens de lockdown
door Sebastien Carmois
Nu we de komende weken als ouders de leerkrachten actief ondersteunen in het thuislere, planningen helpen opstellen en gemeenschappelijke gezinspauzes inlassen is het misschien wel ook een moment om kunsteducatieve momenten in te plannen.
We gingen voor jullie op zoek naar wat nu het effect van kunst in het algemeen en dus ook van cartoons is op kinderen en wat het hen kan bijbrengen.
Iedereen die kinderen heeft weet dat kinderen een sterke drang hebben hun omgeving te verkennen, vooral een ‘nieuwe’ omgeving prikkelt de nieuwsgierigheid. Dit is een natuurlijke drang dat elk kind in zich heeft en dit betekent dus ook dat als een kind in een museum gedropt wordt er geen afkeer of negatief waardeoordeel zal geuit worden. Het kind is oprecht nieuwsgierig, op voorwaarde dat u als ouder uw kind tenminste nog niet geconditioneerd hebt om kunst af te wijzen.
Een museumbezoek biedt het kind een kans om een ontmoeting aan te gaan. Een confrontatie met iets nieuw, iets anders, iets onbekend dat de fantasie prikkelt en het kind stimuleert op verschillende niveaus. Je denkt nu waarschijnlijk, ok maar ik kan wel niet met mijn kind naar het museum. Héél wat musea bieden ook online gallerijen aan, kijk maar eens op deze website, waardoor kinderen in aanraking komen met een virtueel museum.
Op een eerste niveau zal het kind in deze ontmoeting een nieuwe ervaring hebben. Een ervaring die moet verwerkt worden door verschillende zintuigen. Het is echt van ondergeschikt belang of je kind de cartoons of andere kunstwerken snapt zoals wij dit als volwassene begrijpen of de kunstenaar het bedoeld heeft. Het brein gaat automatisch en onbewust deze ervaring verwerken en het een plaats geven. De kans om te ontdekken en te ervaren kan niet onderschat worden, ook al is het preciese effect moeilijk te meten. Zolang de kunst passend is, niets schokkend dus, zal het enkel leiden tot meer verbindingen in het brein, en leert het kind dus.
Op een dieper niveau kan het de sociale en emotionele regulatie van het kind verbeteren. Onderzoek bevestigt dit ook. Het ervaren van een emotie via het beeld is iets waar iedereen dagelijks en continu mee wordt geconfronteerd. Het zien van een bepaald object roept een emotie op, zoals bijvoorbeeld het zien van een lekker bord eten je blij kan maken en je zelfs kan doen saliveren zoals Pavlov zijn hond.
Wat van belang is, ook voor volwassenen trouwens, is het kleven van woorden op deze ervaring om deze beheersbaar, behapbaar te maken.
Het is dan ook belangrijk om kinderen te bevragen over wat ze zien. Zo help je hen woorden te plakken op de ervaring of emotie die ze op dat moment ervaren en dit doet de angst voor nieuwe, ongekende ervaringen afnemen. Dit proces helpt dus niet alleen de emotionele maar ook de sociale en cognitieve ontwikkeling van het kind. Het kijken naar kunst stimuleert dus de ontwikkeling en net daar ligt de kracht van kunst.
Dus aan alle leerkrachten en ouders bouw in de komende weken zeker ook voldoende 'kunstkijk'-uurtjes in via Smartschool, Kweetet of andere platformen, surf naar de cartoons op deze website of haal er een kunst- of cartoonboek bij om de schermtijd te beperken.
Volgende week plaatsen we enkele concrete oefeningen online voor kinderen uit de lagere school.
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel:
Gepubliceerd op 01-03-2020 om 16:35u
door Fernand Vogels
Quiritculum
Gisteren ging in Boechout de cartoontentoonstelling 'Quiritculum' met werk van Tienenaar Quirit of Jean-Marie Mathues in première.
ECC-teamlid en redacteur van Scherper, Dominique Termote, had de eer om Quirit aan het publiek voor te stellen.
Een doosje van het bekende smeerkaasmerk ' La Vache Qui Rit' werd als didactisch materiaal bovengehaald en blijkt dat het ganse leven en werk van de cartoonist in dit ene doosje vervat zit.
Wat te zeggen van de Rood aangelopen koe, verwijzend naar Quirit zijn beginperiode bij het roemruchte Satirische tijdschrift De Zwijger. Het scherpe weekblad van Johan Anthierens, waar ook bv. GAL en ZAK voor tekenden.
De wulpsheid van de koe verwijst dan weer naar de seksueel getinte cartoons die Quirit toegang verschaften tot de mannenbladen als P-magazine of was het eerder tekenen naar de wens van de broodheer? Een goed excuus alvast om vuile prentjes te maken.
De hoge nutriscore van het kaasje komt door de bewaringsmiddelen en geef toe ook Quirit is goed geconserveerd. Af en toe een glaasje helpt daar blijkbaar bij.
Wat kan je nog meer zeggen: de lachende koe en de cartoonist ze hebben meer met elkaar gemeen dan enkel de naam.
Tussendoor werden we vergast op stemmige Boechoutse folkmuziek over poezen, facelifts en paarden. Als publiek mochten we participeren en het gehinnik van Jezebel bleef me de ganse nacht achtervolgen.
De collega's van IHA zorgden bovendien opnieuw voor heerlijke hapjes en zo werd het een gezellige avond in Boechout.
De tentoonstelling loopt tot en met zondag 22 maart 2020 en is toegankelijk tijdens de activiteiten in Theater Vooruit in Boechout, St.-Bavoplein 17. De tentoonstelling is speciaal open op zondag 22 maart 2020 tussen 13 en 17 u. meer info over Quirit
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel:
Gepubliceerd op 29-04-2018 om 11:23u
door Fernand Vogels
More Belgian Imports in Shrewsbury
During the cartoonfestival of Shrewsbury the 'cartoons from Belgium' exhibition curated by the ECC was exhibited. It got the name 'More Belgian Imports'.
It was a great pleasure to be with a part of the ECC-team and cartoonist Nikola IOA Hendrickx at the festival were we could meet with old friends as Ross Thomson and Roger Penwill. We also met great British and American cartoonists during that weekend.
On Friday was a drink in the main galery, folowed by a very interesting panel discussion with 5 cartoonists from the UK and the United States. On Saturday the cartoonists were visible in the whole city, they draw caricatures and did an amazing job by drawing on big boards. During the afternoon there were a lot of workshops for adults and childeren.
At 5 o'clock was the opening ceremony of the exhibitions of the Belgian cartoonists in the big Theater hall. An other part of the exhibtion was in a smaller gallery in town.
In the evening we had a diner with all cartoonists and organisers and did participate in the first 'air cartooning' competition.
On Sunday Maggy was our guide for a touristic visit of the fantastic flowertown Shrewsbury, home of Darwin.
Thanks to all for this great weekend!
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel:
Gepubliceerd op 28-04-2018 om 12:36u
door Fernand Vogels
Walk like an Egyptian ...
From the 15th of April till the 25th the 5th Cartoon Gathering Cairo Egypt took place.
Belgium was the special guest and for this raison the 'Cartoons from Belgium' exhibition, curated by the European Cartoon Center, had a prominent place at the central exhibition hall.
For the opening ceremony we travelled to Cairo with cartoonists Norbert Van Yperzeele, Tony Houbrechts and O-sekoer. And in one sentence I could say: what a great welcome by Fawzy, Ahmed and the whole team. There was time to discover the rich Egyptian heritage, contacts between international cartoonists and a lot of cartoon activities.
On Sunday we had the opening ceremony, in presence of a lot of press and the Minister of Culture. With dance and music. The works were very well displayed and with over 600 cartoons at the main exhibition hall, it is one of the biggest exhibitions I had seen so far. Perhaps there were too much cartoons, because it was very difficult to stay focused on the works.
The theme for this 5th gathering was 'Sports' and the main topic of the caricatures was the Primier League player of Liverpool: Salah Mohamed.
On Monday it was the Belgian day we gave a presentation about Belgian Cartoon History and there was a debat with a lot of great questions by the Egyptian audience.
Tuesday we, and all foreign cartoonists, were invited to the residence of the Belgian embassy in Cairo. Mr. Ludo Rochette and his lovely wife Solange were the perfect hosts, we could talk to the ambassador and her husband and representatives of France, Poland, Ireland, the European Commission, etc. ... a great opportunity to promote Belgian cartoon art. We like to say a special thanks to the embassy for their hospitality.
On Wednesday we had the Urkrain party with the opening ceremony of a personal show by Vladimir Kazanevsky with Egyptian cartoons - did you know that Vladimir his favourit Egyptian God is Bess. So we decided that from now on, Bess is the protector of all cartoonists. He gave also a great talk about the core elements of cartoons.
Before saying goodbye we had a great gathering between the cartoonists and held workshops.
It was great to be present at this gathering: well organised, warm and professional. Keep on the good work and hope to see you soon in Belgium.
Thanks also to the Ministry of Culture in Egypt and the Flemish department of Culture for the support.
Reageer
Reacties
Er zijn 0 reacties op dit artikel: